Fiken

Fiken Regnskap er et av flere nye, online baserte regnskapsprogrammer som har kommet de siste årene. Fiken fokuserer på brukervennlighet og henvender seg til de uten spesielt mye regnskapserfaring fra tidligere.

Med ujevne mellomrom deler jeg mine erfaringer med forskjellige økonomisystemer. Jeg håper dette kan være til nytte for dere som vurderer å bytte system og bidrar gjerne med råd i den forbindelse. Dette vil ikke være en dybdeanalyse av alle systemets funksjoner, men mer det generelle inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha brukt det.

 

Fiken er intuitivt satt opp og et godt alternativ dersom du ønsker å føre regnskapet ditt selv for første gang. Man har selvfølgelig en scannemodul og ulike nyttige integrasjoner, blant annet mot bank, Altinn og Brønnøysund, som gjør dette til et fullverdig og oppdatert alternativ.  Merk at jeg ikke har testet alle modulene, men Fiken tilbyr både utgående faktura, hjelp med purring og reskontro, føring av inngående faktura og øvrige bilag i tillegg til bank og lønn. Det skal også være mulig å eksportere tallene direkte til Næringsoppgaven i Altinn ved årets slutt.

Fiken ser veldig bra ut ved første øyekast og det er også mye bra her. De oppdaterte rapportene som utgjør forsiden etter at du har logget inn i Fiken er nyttige og lettfattelige. Det samme er knappene for kjøp og salg som skal hjelpe deg i gang med føringen, selv om overskriftene “Jeg har kjøpt noe!” og “Jeg har solgt noe!” kanskje kan synes litt i overkant. Men igjen, dette er et system for nybegynnere. Hjelpeseksjonen er fyldig, både med tekst og videosnutter, noe som er veldig nyttig og lærerikt for brukeren.

Likevel er det noen momenter som gjør at Fiken ikke er helt topp. Friposteringsfunksjonen er unødvendig kronglete, noe som gjør at det tar lang tid å registrere bilag. I et effektivt regnskapssystem bør man kunne klare seg med tastaturet og snarveier, mens man med Fiken må benytte museklikk enkelte steder som gjør prosessen mer tungvint. Hvorfor de har valgt inntasting av “nettobeløp” i friposteringsmodulen er også en merkelig vurdering (som riktignok ikke gjelder for registrering av kjøp, hvor man normalt har de fleste mva-relaterte bilag).

 

Skal man opprette en ny konto må man ut i menyen et sted, istedenfor at man kan gjøre det i posteringsbildet. Deretter må man åpne posteringsbildet på nytt for at kontoen skal kunne benyttes. Det er også noe med funksjonaliteten på generell basis og flyten i systemet, som kunne vært gjort enklere. Men igjen er vi tilbake til dette med nybegynner, lite foretak og få bilag. For denne målgruppen vil Fiken fungere utmerket, men Fiken bør kanskje også tenke på de av sine brukere som “vokser” ut av denne fasen.

Prøv Fiken gratis her!

Konklusjon blir at Fiken er et godt system for deg som er nystartet og har få bilag i løpet av året, men ikke like bra for den som har noe større volum på virksomheten eller litt mer erfaring med regsnkapsføring. Systemet er rimelig og du får 30 dagers gratis prøvetid, så det er ingen grunn til å ikke teste det ut.

Digital Consulting & Communication (DCC) er et regnskapsbyrå og økonomisk rådgivningsselskap i Lillestrøm basert på Tripletex, Xledger og Fiken.

Brukervennlighet

Når du logger inn i Fiken blir du møtt med dashbordet som vist ovenfor. Her får du oversikt over de viktigste nøkkeltallene; foreløpig resultat, ubetalte fakturaer og siste hendelser. I tillegg får du opp varsler dersom du har oppgaver som ikke er levert og som nærmer seg fristen.

Det er plassert to synlige knapper med «Jeg har solgt noe» og «Jeg har kjøpt noe». 99 prosent av gangene du logger inn på Fiken er det nettopp for å bokføre kjøp og salg.

Programmet er lett å sette seg inn i, og det tar ikke lange tiden før man er kjent med hvor de ulike funksjonene befinner seg.

Det er lagt inn hurtigtaster for blant annet ny faktura og nytt kjøp/salg, som gjør at du kan jobbe effektivt. Du aktiverer de du ønsker du ved å trykke på «Hjelp -> Hurtigtaster».

Regnskapsprogrammet kommer som en responsiv nettside, noe som betyr at elementene automatisk tilpasses skjermen, enten du skal vise regnskapet på mobil, tablet eller PC.

Vi savner kanskje mulighetene til å tilpasse dashbordet slik vi selv ønsker det, men dette er flisespikkeri.

Bokføring og fakturering

Det går raskt å registrere kjøp og salg. Integrert kontorhjelp foreslår automatisk hvilken konto posteringen skal registreres på, og gir i tillegg en forklaring om den aktuelle kontoen. Det er med andre ord enklere å bokføre transaksjoner på riktige kontoer. Fakturaer på papir kan lastes ned direkte inn til Fiken gjennom appen Fiken Bilag. Etter at du har tatt bildet og sendt det inn, vil fakturaen ligge klar til å hentes i innboksen. Det hele er gjort på under et minutt. Appen er tilgjengelig både til Android og til iOS.

Under Ny faktura kan du velge mellom å sende faktura, kvittering eller tilbud. Du kan også sende og motta fakturaen som EHF (elektronisk handelsformat).

Har du mange fakturaer du må sende ut, kan du velge Faktura til flere kunder for å gjøre jobben raskere. Fakturaer som du sender ut som e-post vil komme som en link til vedkommende. Mottakeren må da klikke på linken for å se fakturaen. Fordelen med dette er at du vil se når mottakeren har åpnet fakturaen. Ulempen er at det kan være tungvint dersom mottakeren må legge inn fakturaen i et eget system, men her står du fritt til å velge å sende faktura enten som link eller vedlegg.

Tilleggsfunksjoner

Ofte kan noe som skal være enkelt, gå på bekostning av mangel på funksjoner. Vi ser derfor på hvilke funksjoner Fiken har å tilby.

  • Bankintegrasjon med DNB – Bevegelser fra banken hentes automatisk inn i regnskapet hver dag. Dette er en tilleggsmodul som koster 49 kroner per måned.
  • Lønnsmodul – Lønnsutbetalinger med lønnslipper. Funksjonen inkluderer opprette ansatte med elektronisk skattekort, feriepenger, pensjon, arbeidsgiveravgift, skattetrekk og innrapportering av a-melding til Altinn.
  • Næringsoppgave – Innsending av næringsoppgave 1 for enkeltpersonforetak, og næringsoppgave 2 for aksjeselskap til Altinn. Pris: 590 kroner for enkeltpersonforetak og 790 kroner for aksjeselskap.
  • Tekstgjenkjenning – Skann bilaget med appen så trekker programmet automatisk ut data, som leverandør og fakturadato.
  • Nettbutikk-modul – Få bokført alle salg gjennom nettbutikken helt automatisk. Støttet foreløpig PrestaShop, WooCommerce og Opencart. Pris: 99 kroner per måned.
  • API – Dette gjør det mulig å integrere Fiken med andre eksterne systemer, som for eksempel WooCommerce.
  • KID – Send fakturaer med KID slik at betalingene automatisk registreres og bokføres i regnskapsprogrammet. Pris: 49 kroner per måned.

For de fleste mindre bedrifter, vil tilleggsmodulene til Fiken vært mer enn nok. I neste versjon vil det også bli lagt inn mulighet for å legge inn repeterende fakturaer. For en del brukere vil denne funksjonen være svært tidsbesparende. Det vil i tillegg bli lagt inn inkassostøtte, som lar deg sende inn fakturaer til inkasso rett fra regnskapsprogrammet.

Med hensyn til at Fiken er en relativt ny aktør i markedet, har de på kort tid klart å få implementert nødvendige moduler, og vel så det. Ut ifra veggen deres på Trello er det heller ingen tegn på at de vil stoppe med å implementere nye funksjoner og forbedringer i regnskapsprogrammet.

Hjelp og brukerstøtte

Det er ingen tvil om at Fiken lytter til sine kunder og tar dem på alvor. På Fiken Roadmap kan du lese løpende oppdateringer om hva det jobbes med, og hva som kommer i nyere versjoner. Her kan alle komme med ideer og ønsker, og dette ser ut til å bli godt fulgt opp av de ansatte hos Fiken.

De har i tillegg en hjelpeside med videoer og forklaringer til det meste. Alt ligger med andre ord til rette for at brukeren skal kunne gjøre det meste av regnskapet på egenhånd. Du kan også melde deg på Webinar med aktuelle temaer som årsavslutning, skatt og generell bokføring.

Fiken kan ellers nås på Facebook, Twitter, Google Plus og selvfølgelig på e-post. I følge deres Facebook-side blir henvendelser normalt besvart i løpet av en time.